Ármány, szerelem és (ön)gyilkosság a képernyőn
2010.03.17. 00:02 | Szita Kata | Szólj hozzá!
Délután 5 óra: a magyar a tévé előtt ül. Jó esetben véletlenül, de legtöbben mégis szánt szándékkal kerülnek szembe a pusztán anyagi érdekeltségű kereskedelmi manipulációval. Életek, sorsok, kapcsolatok. Erről szól a műfajilag korábban „Jerry Springernek”, ma már csak „Mónikának” nevezett nagysikerű televíziós műsor, amely saját bevallása szerint csak segíteni próbál a bajbajutottakon, valójában viszont a magas nézettség (ergó anyagi haszon) érdekében hivatott szembesíteni az átlagembert saját, átlagos sorsával – olyan exhibicionista, főként „kevéssé művelt” személyek segítségével, akik röpke ötezer forintért képesek kis életüket ország-világ elé tárni.
Na, pont az ilyen műsorok elé állít görbe tükröt a Czukor Show, méghozzá azzal a nem leplezett szándékkal, hogy a társadalmat kicsit helyrerázza, kicsit felébressze a mások történeteiből szőtt álmából. Bepillantást enged a fent említett talk-showk kulisszái mögé, megmutatja, hogyan alázzák meg az önként érkező egyszeri embert és hogy tiporják sárba az emberi méltóságot csengő-ropogó forintok millióiért.
Czukor Milán boldog családapa és tévés műsorvezető – a Czukor Show nevű beszélgetős műsor házigazdája. Ez a napja is csak úgy indul, mint a többi, ám ki kell csípnie magát: a mai felvételre két svéd kolléga érkezik, akik véleménye (és valószínüleg véleményük anyagi vonzata) igen fontos a műsor producere és stábja számára. Beterelik a nézőket a stúdióba, a felvételvezető (Simicz Sándor) rendre, tapsra, csendre inti őket és jöhet is az első vendég: Erzsébet (Péter Kata), aki „ma rendbe hozza családját”…
A műsorban résztvevő szétzilált család történetén keresztül benézhetünk a show biznisz kusza világába, és ahogy a tragédia és a sérelmek elhatalmasodni látszanak a teljesen kívülálló és elhatárolódó stáb fokozatosan veszti el uralmát a műsor felett és kerül bele e macska-egér játszmába.
„Egerben egy papi nyomdász szeretője megelégelvén szerelme csapodárságát, összeboronálta őt egy másik fiatal lánnyal, sőt oda is vette lakásába, s attól fogva hárman éltek együtt...”
Dömötör Tamás (Premier, Offside) Füst Milán Boldogtalanok című drámáját adaptálta, amit remekül ültetett át ebbe a szánalmasan mű világba. Magán, a történeten túl egy sor kapcsolódási pontot fedezhetünk fel a két műben: a megvalósítás ötletétől (egy médiában olvasott/látott tragikus történet sarkallta Füst Milánt és Dömötör Tamást is ki-ki saját művének megírására) Czukor Milánon és a nyomdász mesterségen át a családi nehézségekig – csak itt Vilmos helyett Gyula, Rózsi helyett Bözsi, Vilma helyett Móni, Róza helyett pedig Nóra lép színre.
A modernizálás jól sikerült, de mint ahogy a dráma színházi műfaj, komoly előképzettségre, tehetségre és jól megkomponált, de mégis szabad forgatókönyvre van szükség, hogy ebből mozgóképet készítsünk. Tudjuk, sikerült ez sokaknak – Lars von Trier Dogville-jétől egészen Mondruczó Kornél Nibelung lakóparkjáig, de valljuk be, sajnos Dömötör alkotása nem említhető egy lapon velük. A dogma-stílus néhány további jegye sem válik a film hasznára: a kézi kamerás felvételek a film dinamikájának megadása helyett idegesítőek, frusztrálóak – az életszerű mozgás helyett inkább természetellenesnek érezhetőek; a túlságosan merev és pontról-pontra megkomponált jelenetek tömkelege pedig szintén a természetesség rovására megy: amíg egy színházi jelenetben megengedhetőek az ilyen kimért megnyilvánulások, a filmvászon ezt már nem bírja el. Mindezekkel ellentétben a film mellett szóljon, hogy a helyszínek bevilágítása, a sötét, pokol-szerű vezérlő és a világos stúdió közötti kontraszt kellően kiemeli a két helyszín jelentőségbeli különbségét – de ez még korántsem elég a dogma rendszerének kivitelezéséhez.
Sajnos a fényekkel való játékon és azon túl, hogy a film célja jó és nemes, a megvalósítás nem túlságosan meggyőző. A főszereplő Czukor Balázs karaktere még a mi Mónikánknál is mesterkéltebb, és a show vendégeitől a valóságos emberi sorsokban rejlő tragikomikumot sem kapjuk vissza.
De bocsássuk meg ezt nekik, és az egyébként április 1-jén bemutatásra kerülő film mozielőadása helyett váltsunk jegyet inkább a Czukor Show valódi, színpadi változatára!
Írta és rendezte: Dömötör Tamás
Operatőr: Tóth Widamon Máté
Vágó: Lenkey Richárd
Szereplők: Czukor Balázs, Árpa Attila, Anger Zsolt, Péter Kata, Vasvári Emese, Szabados Mihály, Csonka Szilvia, Simicz Sándor
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.